De verplichte leeslijst: tijd voor verandering

You may also like...

21 reacties

  1. Ik ben het helemaal met je eens 🙂 juist YA zou veel meer gestimuleerd moeten worden, omdat dat zulke waardevolle boeken kunnen zijn voor hun ontwikkeling en omdat ze ook met die boeken echt wel kunnen leren wat literatuur is: sommige YA’s zijn ontzettend literair en het is zonde dat dat niet gewaardeerd wordt. Tuurlijk, er zijn ook toffe romans en titels die als hoge literatuur worden beschouwd kunnen ook prima in de smaak vallen, maar het draait allemaal om stimuleren en sturen en zelf laten ontdekken en niet om verplichten.

  2. zwartraafje schreef:

    Het plezier voor lezen ontdekken is natuurlijk het belangrijkste. Zodra je van lezen houdt ga je waarschijnlijk zelf wel na een tijdje op zoek naar andere genres. Misschien is het wel een ideetje dat jongeren minstens een deel zelf mogen kiezen en dat de leerkrachten dan eventuele tips geven op basis van wat de leerlingen aangeven dat ze graag gelezen hebben. Zo leren ze misschien wel klassiekers kennen die ze wél willen lezen.

  3. Anneke schreef:

    Zelf vond ik de leeslijst niet zo erg, omdat ik lezen toch al leuk vond en die literaire hoogstandjes konden er ook nog wel bij. Maar daarin was ik een van de weinigen. Natuurlijk was het veel leuker om mijn eigen boeken te lezen. Ik kan me herinneren dat ik Twilight voor het eerst las, het was alsof er een wereld voor me openging!

    Ik vind ook dat de leeslijst aangepast moet worden aan de smaak van de leerling, want lezen is toch al geen populair tijdverdrijf. Als je die liefde voor boeken wil aanwakkeren, moet je dat wel goed aanpakken, natuurlijk.
    Aan de andere kant is literatuurkennis ook belangrijk, o.a. voor je algemene kennis over je eigen land. Daarom denk ik dat er een betere balans moet komen in de boeken: misschien half YA/half literatuur?

    • Lisa schreef:

      Ja, dat ben ik met je eens! Marleen kwam ook met het idee om literatuur af te wisselen met een ander boek van de opgefriste lijst (wat dus ook YA kan zijn) en dat lijkt me wel een goed plan. De afwisseling maakt al veel verschil en zorgt inderdaad voor wat meer balans!

  4. dominds schreef:

    Ah interessante discussie! Ik ben het er deels mee eens, aangezien het lezen zelf natuurlijk al erg belangrijk is. Al vind ik het ook wel goed dat er richtlijnen zijn. Ik heb dankzij de ‘verplichte leeslijst’ wel veel boeken gelezen die ik anders nooit zou oppakken en toch wel indruk hebben gemaakt 🙂 Ik denk dat het een mix de beste oplossing is én dat de leeslijst natuurlijk eens in de zoveel tijd wordt aangepast, haha!

    • Lisa schreef:

      Richtlijnen moeten ook gewoon blijven, want er zijn genoeg boeken die niet geschikt zijn voor boekverslagen e.d. Een mix lijkt me inderdaad een goede oplossing als de lijst opgefrist wordt! Schoolwerk is nou eenmaal niet altijd leuk, maar als je literatuur af kan wisselen met wat luchtiger en eigentijdser leesvoer, dan maakt dat al veel verschil.

      • dominds schreef:

        Ja inderdaad! Het is zó belangrijk dat jongeren/kinderen lezen en als ze dan ook af en toe zelf hun boeken mogen uitkiezen wordt het denk ik alleen maar beter/meer gestimuleerd 🙂

  5. elmganneke schreef:

    Ik ben het ook helemaal met je eens. Bij ons lezen leerlingen in de onderbouw boeken die zij willen lezen. Soms willen we dan wel dat ze na 3x De grijze jager een keer wat anders pakken.
    Leerlingen mogen van mij alles lezen, als ze het maar leuk vinden en het redelijk bij hun leeftijd past (geen Jip en Janneke natuurlijk in de brugklas).
    Toch vind ik dat je als school wel suggesties moet blijven doen. Boeken die ze ook zouden kunnen lezen.
    O en wij hebben lezen gewoon geïntegreerd in de Nederlands lessen. Ik lees bijvoorbeeld elke week een half uur met de leerlingen. Sommige collega’s doen 2x 20 minuten.

    • Lisa schreef:

      Klinkt goed! Denk dat dat ook veel doet voor hun ‘zin’ om te lezen. Ik snap natuurlijk dat ze alsnog soms literatuur moeten lezen, maar het feit dat ze verder zo vrij worden gelaten, maakt al veel verschil. En suggesties moeten inderdaad blijven! Die zijn ook belangrijk om leerlingen soms uit hun comfortzone te laten stappen.

  6. Marleen schreef:

    Precies. Mooi geschreven! Alleen gaat het bij veel scholen er volgens mij helemaal niet om dat mensen lezen, maar juist dat ze boeken van die verschrikkelijke oudbollige lijst lezen. Dat je juist ziet welke boodschap Pietje met dit boek wil vertellen en wat Annie met dit boek wil overbrengen. Heel triest vooral!

  7. Nessa Luna schreef:

    Ik kan me herinneren dat wij wel eens een boekenpakket kregen van school. Met een paar boeken die iemand had uitgekozen, en die /moesten/ wij toen lezen en een verslag over schrijven. Het waren niet echt slechte boeken, maar de meeste waren totaal niet mijn ding en daarom vond ik het ook vreselijk. Van die boeken is er ook maar ééntje echt die me is bij gebleven en die ik ook regelmatig herlees… Laat jongeren lekker zelf kiezen wat ze lezen, het is belangrijker dat ze überhaupt iets lezen!

    • Lisa schreef:

      Ik weet nog dat ik voor Engels zelf een boek mocht kiezen en koos voor Breaking Dawn, aangezien ik toen groot fan was van de Twilight-serie. Ik had zóveel plezier in het schrijven van mijn boekverslag, iets wat ik bij de verplichte boeken nooit had. De lerares geloofde alleen niet dat ik alle +750 pagina’s had gelezen, dus vervolgens werd ik daar op afgerekend en kreeg ik een lager cijfer. (Ben ik stiekem nog altijd een beetje boos over, haha.)

  8. Judith schreef:

    Helemaal met je eens! Het gaat erom dat jongeren lezen en dat hoeft (wat mij betreft) echt niet altijd literatuur te zijn. 🙂

  9. Jantine schreef:

    Helemaal mee eens! Sterker nog, ik ben altijd gek op lezen geweest, maar dat werd op de havo even een stuk minder. Het was dat we op een gegeven moment Harry Potter mochten lezen voor Engels, toen kwam het weer wat terug. Maar 15 jaar geleden was de Nederlands-leeslijst veel te hoogdravend en joeg het mij zelfs weg van lezen, terwijl het daarvoor mijn liefste hobby was. Dan gaat er toch iets fout. En vervolgens is de lijst nauwelijks veranderd, in ieder geval als je kijkt naar het soort boeken.

    • Lisa schreef:

      Precies. Ik denk dat je er met de huidige leeslijst voor zorgt dat tieners afgeschrikt worden, omdat ze denken dat boeken altijd saai zijn. Terwijl dat absolúút niet het geval. Ik snap echt dat scholen graag hebben dat tieners literatuur lezen, dus qua educatie is het logisch, maar het draagt absoluut niet bij aan het % tieners dat leest.

  10. Hear, Hear! En als ze dat dan ook direct doorvoeren bij Engels (en Duits & Frans), dan zou het helemaal mooi zijn 😀

  11. boekenwormmam schreef:

    Het is belangrijker dat ze lezen natuurlijk….maar ons scholen systeem is blijven hangen in de jaren 60 ofzo haha

Laat een reactie achter (want dat maakt mij blij!)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.